Wednesday 6 January 2016

Bisnes Idea

UPDATE: aku dah set appointment dengan BC minggu depan. A kata free. We see how it will works.

Ada sorang kawan aku ni. Aku namakan dia sebagai A. A approach aku nak JV buat bisnes. 

A terangkan kat aku berkenaan idea dia. Aku dengar idea A and decide idea A ni ada potential and boleh jual. So A minta aku carikan funder atau dalam kata lain angel investor. Aku bagitau A, angel investor di Malaysia ni tak macam di luar negeri. Angel investor kat Malaysia tak invest on idea. Dorang invest on bisnes.

A tak dapat tangkap apa yang aku cakap. Dan dia still insist untuk aku cari angel investor. Aku cuma cakap aku cuba la cari tapi aku tak jamin kalau angel investor ni berminat.

Aku cuba untuk setkan appointment untuk A jumpa sorang business coach, BC. Tapi A macam tak nak jumpa BC sebab risaukan idea dia dicuri. Errrr, kalau BC tu nak curi idea rasanya idea aku dulu kot BC akan curi since aku dah kenal lama dengan BC.

Tapi takpe, nak buat bisnes ni bukan mudah. Hopefully aku dapat maneuver keadaan ni. Lagipun aku kena cuba gak convince kan si A ni untuk jumpa BC. BC may not an angel investor tapi at least BC boleh tolong kembangkan idea tu or kalau dia nampak loophole kat idea tu. 

Wish me luck, ciao ciao

No comments: