Monday 11 January 2016

Seminar Trading Secret

Hari Sabtu lepas, 9/11/2016, aku menghadirkan diri ke Seminar Trading Secret. Seminar ni berkenaan pelaburan saham. Disebabkan aku nak mula melabur dalam saham aku register and kumpul sebanyak mungkin maklumat untuk persediaan diri.

Seminar ni diadakan di Kuala Lumpur, speaker dia is well known figure dan aku rasa dia ni kira expert la dalam dunia saham, ekonomi dan analisis kewangan. Orangnya sempoi dan yang paling penting, dia cuba menyampaikan ilmu saham dengan bahasa yang mudah dan senang untuk audien faham. Oh nama speaker tu Dato Dr. Nasri Khan (DDNK). So kalau google nama ni mesti jumpa since reputation dia quite good.

Banyak benda yang aku belajar dalam seminar ni. The best thing pasal seminar ni adalah audien yang boleh dikatakan above average dalam saham. So kebanyakan dorang ni dah pernah berdagang. So soalan-soalan yang audien tanya adalah soalan yang advance dan directly relevan kepada yang memang nak trade. Soalan-soalan basic tu ada, tapi tidaklah basic sangat.

Since kebanyakkan audien dah advance, DDNK pun banyak buka secret trading saham. However it is worth to note, 90% of trader akan rugi. Kuncinya adalah disiplin. Dan trade tak boleh ikut nafsu dan perasaan. Kena ada indikator-indikator yang jelas. DDNK juga menyarankan untuk cari saham-saham yang boleh homerun which is difficult. Kalau senang dah lama orang lain kaya kan.

Overall, seminar ni best. Sangat rekomen kepada orang yang nak tahu pasal saham. Tapi kena prepare sikit dengan baca pasal asas-asas saham. So takde la terpinga-pinga masuk kat seminar. Advance kelas pun ada tapi yurannya sangat-sangat mahal. Sapa yang mampu sila la register ke advance kelas. 

Aku sekarang ni masih lagi mengumpul sebanyak mungkin ilmu sebelum mula trade. Bila aku dah yakin insyaAllah aku dapat mengurangkan risiko rugi. Thanks to DDNK dan syukur kepada Allah yang menggerakkan aku untuk hadir ke seminar ini.


No comments: